GENCAT

Creix un 4% el nombre de visitants a la Conca de Barberà durant el 2018

L'Oficina de Turisme de Montblanc també tanca l'exercici amb xifres positives i supera les 15.000 consultes per vuitè any consecutiu

L’Oficina Comarcal de Turisme de la Conca de Barberà ha tancat el 2018 amb un augment de visitants del 4% respecte el 2017, amb un total de 81.182 persones, mentre que les consultes s’han mantingut amb 21.542 consultes.

El turista de proximitat i l’europeu segueix sent el qui més visita la comarca. Per tant, es manté la mateixa tendència durant els últims anys.

El mercat català és el capdavanter quant la procedència del turista, representant el 39% del total dels visitants a l’Oficina de turisme (amb 31.368 persones). Com a subprocedències del mercat català, lideren el rànquing els visitants procedents de Barcelona, seguit de Tarragona, Lleida i Girona.

En segon lloc, hi ha els visitants procedents d’Europa, que representen un 31% del total (amb 25.641 persones). En relació a aquest mercat, els principals visitants són majoritàriament francesos.
En segon lloc, destaca la presència d’alemanys i en tercer lloc se situen els russos i belgues. També es troben destinacions d’origen com Itàlia, Gran Bretanya o Holanda.

Els visitants espanyols representen un 23%, amb un total de 18.627 persones. Les principals destinacions d’origen són el País Valencià, el turista procedent de Madrid i, en tercer lloc, se situa Aragó. Segueixen Andalusia i el País Basc.

Quant als visitants procedents de la Resta del Món, aquests són 7% del total, amb 5.546 visitants durant el 2018. Trobem destinacions com els Estats Units, Argentina o Mèxic.

En relació als temes més consultats pels visitants, hi ha diferents preguntes entorn al monestir de Poblet, generades per la ubicació de l’Oficina Comarcal de Turisme dins el centre de recepció de visitants del mateix monestir. Després, i per ordre d’interès dels visitants, trobem informació general de tota l’oferta turística de la Conca de Barberà, sobre La Ruta del Cister, Montblanc Medieval, els museus de l’Espluga de Francolí, restaurants, cellers i les rutes de senderisme de la comarca.

Quant a l’allotjament dels visitants, el 41% de les persones ateses a l’Oficina Comarcal de Turisme fan excursions d’un sol dia i s’allotgen al seu lloc de procedència. Els turistes que s’allotgen a municipis de la Costa Daurada (com Salou, Cambrils i la Pineda) representen un 35%.

Els visitants que s’allotgen a la comarca representen un 14% (que representen 9.946 persones), una xifra que ha augmentat en un 1% respecte l’any 2017.

Els principals llocs d’allotjament d’aquestes persones han estat Vimbodí i Poblet, l’Espluga de Francolí, Montblanc i Vilanova de Prades. Cal destacar que el 18% de les persones allotjades a la comarca ho han fet amb autocaravana.

Pel que fa a la tipologia de visitants, el 57% dels turistes que han passat per l’oficina han estat parelles, el 24% ho han fet en família, el 12% de forma individual, el 6% en grup i l’1% amb l’escola.

En relació a les edats, més de la meitat tenen l’edat compresa entre els 41 i 65 anys; el 26% eren majors de 65 anys; el 9% entre 25 i 40 anys i l’1% menors de 25.

Montblanc, torna a superar les 15.000 conultes
L’Oficina de Turisme de Montblanc també ja té sobre la taula les dades del 2018, un any que ha tancat amb dades positives i, per vuitè any consecutiu, s’han superat les 15.000 consultes. Les dades, a més, s’emmarquen en el primer any complet que l’Oficina de Turisme de Montblanc es troba en la nova ubicació, a l’antic celler modernista.

Concretament, s’han atès 15.622 consultes, que suposen 53.500 persones. Per 8è any consecutiu s’han superat les 15.000 consultes ateses, una xifra que confirma la importància de l’activitat turística a Montblanc i l’evidència que la vila és una de les principals destinacions turístiques de l’interior de Catalunya, especialment en visitants de diverses hores.

L’evolució de l’activitat per mesos ha estat similar a la de l’any anterior, amb un augment de visitants el primer trimestre i tres baixades puntuals a l’abril, l’agost i l’octubre.

El primer trimestre de l’any va confirmar l’idoneïtat de la nova ubicació de l’Oficina de Turisme. Es va notar un augment en les visites guiades, especialment les que van lligades a les activitats enogastronòmiques i la calçotada.

En el cas de l’abril, en canvi, es va veure que l’oficina de turisme ha perdut centralitat durant la Setmana Medieval. En realitat, segons s’apunta des de l’Oficina de Turisme, no és un problema, ja que s’ha reforçat el paper del punt d’informació de la plaça de Sant Miquel.

En els altres dos casos, és el factor climatològic el que justifica unes xifres per sota de les de 2017: a l’agost va fer molta calor i els turistes allotjats al litoral no van fer tantes escapades cap a l’interior com passa en estius més ennuvolats o plujosos; i durant la celebració de Clickània, tres dels cinc dies va fer mal temps. Malgrat això, l’agost és el segon millor de la darrera dècada i l’octubre, el cinquè millor de la història de l’Oficina de Turisme.

La tipologia dels turistes que visiten Montblanc tampoc varia gaire d’un any per l’altre. Les dades percentuals estan molt consolidades any rere any i el que s’ha observat en aquest darrer any és que el nombre de turistes europeus ha seguit creixent.

El mercat de proximitat, català, és hegemònic i segueix sent clarament el principal, amb un 69,4%. L’any passat va ser el 72,7% del total, per tant la dependència ha baixat una mica en favor d’altres procedències.

El turista espanyol s’ha recuperat una mica i ha passat del 12,2% al 13%. Com ve succeint els darrers anys, les quatre principals zones emissores de turistes segueixen sent el País Valencià, Madrid, el País Basc i Aragó.

El turisme estranger ha evolucionat a l’alça els darrer tres anys: del 14,4%, al 15,2% i ara s’enfila al 17,6%. Una dada molt positiva, la més alta registrada fins ara i que suposa un repte de cara als propers anys. França ha estat el principal emissor de turistes estrangers i ha pujat fins les 1387 consultes (100 més que l’any passat). És molt important la incidència durant els mesos d’estiu del càmping Montblanc Park, especialitzat en públic familiar francès.

De la resta d’Europa, Holanda, el Regne Unit, Alemanya i Bèlgica han tornat a ser les que han seguit a França com a mercats emissors de visitants. Com sempre, de la resta del món ha arribat un menor nombre de turistes. Els principals emissors han estat Estats Units, Argentina, Canadà i Austràlia.

La tradicional manca d’allotjament de Montblanc i la Conca de Barberà fa que els números de turistes allotjats a la comarca no puguin ser molt alts. Amb tot, la xifra puja any rere any.

Fora de la comarca, on s’allotgen més persones de les que utilitzen el servei de l’Oficina de Turisme és a Salou, Tarragona i Cambrils.

Durant el 2018, l’Oficina de Turisme de Montblanc ha impulsat diverses novetats adreçades als turistes i als establiments turístics de Montblanc que han estat molt ben rebudes.

D’una banda, tenim l’estrena de #Safrània365 amb una exitosa Vermutada Popular el cap de setmana de la Setmana Santa.

També s’han produït i distribuït uns dispensadors de fulletons repartits per establiments turístics i comercials del municipi que serveixen per promocionar festes, esdeveniments i visites guiades.

A més, s’han venut elements de marxandatge realitzats amb les banderoles dels esdeveniments turístics de 2017 reciclades, s’han obert les torres i el pas de ronda els dies feiners de juliol i agost, i s’han realitzat uns vídeos promocionals dels atractius del municipi.

El 2018 també ha sigut un any de reconeixements per a l’activitat turística de Montblanc. Per exemple, l’Agència Catalana de Turisme va incloure Montblanc com a Vila amb caràcter dins el grup d’onze ciutats i viles del país amb aquesta consideració. Això ha fet que s’hagi intensificat la participació en accions de promoció i formació lligades directament a la marca Catalunya.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp