
L’Ajuntament de Montblanc ha aprovat aquest dimarts, per unanimitat, les ordenances fiscals per a l’any 2027, que mantenen sense canvis els principals impostos i taxes municipals. En concret, el govern municipal congela tant l’Impost de Béns Immobles (IBI) com la taxa d’escombraries, que mantindran els mateixos imports que aquest 2026.
D’aquesta manera, l’Ajuntament aposta per no incrementar la pressió fiscal en els dos principals tributs municipals que afecten el conjunt de la ciutadania. Les ordenances per al 2027 incorporen, però, diverses modificacions i actualitzacions en altres àmbits.
Pel que fa a l’IBI, tot i que no es modifica el tipus impositiu, sí que hi haurà alguns canvis en la gestió. El pagament de l’IBI urbà passarà dels tres terminis actuals a dos. També s’estableix que les sol·licituds per obtenir la bonificació del 95% per activitats declarades d’especial interès o utilitat municipal s’hauran de presentar abans del 31 de gener de cada exercici.
Les ordenances concreten, a més, el règim transitori de les bonificacions per instal·lacions fotovoltaiques ja sol·licitades: per a les anteriors a 2025, fins a 10 anys (5 anys al 50% i 5 anys al 25%); per a les sol·licitades durant 2025, fins a 5 anys al 50%, descomptant els exercicis ja gaudits. D’aquesta manera, es tanca la polèmica de les plaques solars que l’any passat va posar en peu de guerra als veïns afectats.
Les bonificacions de les plaques solars van tornar a ser tema de debat entre govern i oposició. PSC i Montblanc Progressa lamentaven que la solució arribi un any després, mentre el govern municipal defensa que ningú s’havia adonat que la solució estava a la mateixa ordenança. Després d’entomar el mea culpa, el govern va defensar que “és un bon dia per als veïns i veïnes afectats”.
Recordem que l’any passat el govern va proposar eliminar les bonificacions per poder complir amb el pla de sanejament. Després, un cop dels veïns van demanar mantenir-les, el govern va rectificar, però els tècnics del moment no veien clara la solució, que s’ha trobat de manera definitiva un any després. D’aquesta manera, els veïns afectats podran mantenir les bonificacions que ja tenien.
Una de les principals novetats és la recuperació de la bonificació de l’impost sobre vehicles per als vehicles antics. A partir del 2027, els vehicles amb almenys 25 anys d’antiguitat tindran una bonificació del 100% de l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica. Fins ara, aquesta bonificació s’aplicava a partir dels 30 anys. A més, s’elimina el requisit que obligava aquests vehicles a estar inscrits en una associació o club de vehicles antics. Es manté també la bonificació per als vehicles catalogats com a històrics.
Les noves ordenances també introdueixen modificacions en algunes taxes municipals. En el cas de les instal·lacions esportives, les quotes mensuals de les activitats dirigides de gimnàs s’actualitzen: passen de 13 a 15 euros per un dia a la setmana; de 25 a 27 euros per dos dies; de 33 a 36 euros per tres dies, i de 40 a 44 euros per quatre dies. Les quotes de dansa es mantenen.
També s’actualitzen alguns imports de la llar d’infants municipal. La quota mensual sense menjador passarà de 200 a 205 euros i el material escolar, de 52,50 a 55 euros. Aquests nous imports, però, no entraran en vigor fins a l’1 de setembre de 2027.
Pel que fa a la retirada de vehicles, la tarifa de grua per a motos i ciclomotors passarà de 50,80 a 90 euros. Aquesta tarifa inclourà també els vehicles de mobilitat personal (VMP), mentre que es fixa una tarifa de 50 euros quan la retirada d’un VMP es faci amb mitjans municipals i de 5 euros per la seva estada al dipòsit.
Les ordenances incorporen igualment altres ajustos de caràcter tècnic i administratiu en àmbits com l’ocupació del domini públic, el cementiri, els documents i serveis administratius o l’ús d’edificis i béns públics.
S’actualitza el pla de sanejament
El plenari d’aquest dimarts també va aprovar l’actualització del pla de sanejament financer d’aquest 2026 després que la liquidació del pressupost del 2025 presentés estalvi net negatiu. Es tracta d’un aspecte tècnic per poder complir amb els requisits que marca el pla abans d’acabar l’any. Es va aprovar amb l’abstenció del PSC.
D’altra banda, també al ple es va aprovar la liquidació del comptes del 2024 i del 2025, també amb l’abstenció dels socialistes.





