Deu anys de Montblanc Medieval a les xarxes socials

L'agost del 2013 l'Oficina de Turisme de Montblanc va iniciar un projecte pioner de comunicació turística a Instagram i Facebook

El 9 d’agost d’ara fa deu anys, l’Oficina de Turisme de Montblanc iniciava el seu projecte comunicatiu a través de la xarxa social d’Instagram, juntament amb la pàgina de Facebook que ja tenien creada.

Es tractava d’una iniciativa pionera, ja que poques Oficines de Turisme eren presents a les xarxes socials, però els montblanquins van ser seguir l’exemple de Tarragona o l’Ametlla de Mar, i la seva intuïció els ha donat més de 31.000 seguidors i seguidores, deu anys després.

Quim Queralt, cap de l’Oficina de Turisme de Montblanc, en una entrevista a ràdio Montblanc:

El primer compte que van crear va ser @montblancmedieval i un dels objectius va ser promoure l’etiqueta #montblancmedieval per tal de projectar imatge de marca de la destinació.

A Instagram el primer miler de seguidors es va aconseguir l’abril de 2014 i quan el compte va complir un any estava situat en quarta posició entre els comptes d’Instagram que gestionen les oficines de turisme catalanes per promocionar les destinacions. Aquest rànquing elaborat per APTALC (l’Associació de Professionals del Turisme de l’Administració Local de Catalunya) sempre ha servit per poder posar Montblanc amb relació a les principals destinacions del país. Actualment, @montblanc_medieval es manté estable a la 13a posició.

El 2016 cal tornar a començar la feina feta

El mes de maig de 2016 el compte @montblancmedieval d’Instagram, quan encara no tenia tres anys, quedà bloquejat amb més de 9.000 seguidors, al top-5 del rànquing només superat per l’Ametlla de Mar, Barcelona, Tarragona i Girona. En dos dies l’equip de l’Oficina de Turisme va haver de crear un nou compte @montblanc_medieval i dinamitzar-lo des de zero. Un gran esforç especialment a l’arrencada, i acabà l’any amb 2.026 seguidors.

La pandèmia del 2020 impulsa una nova manera de comunicar

Durant la pandèmia de 2020, paradoxalment, es van haver de transmetre missatges del tot contradictoris amb l’esperit de qualsevol ens de promoció turística. Durant setmanes es va dir “queda’t a casa”. Però, a la vegada, hi havia un recordatori que quan fos possible tornar a viatjar Montblanc era una destinació ideal per molts motius.
No es va deixar de saludar dia a dia als seguidors i a través de Facebook es van impulsat tres campanyes, durant el confinament, que estaven lligades amb altres xarxes: el concurs de la Setmana Medieval amb fotos antigues el #MontblancDesDeCasa a Instagram i #MontblancEmSona a Spotify.
Aquestes iniciatives tenien com a objectiu fidelitzar els seguidors i incrementar-ne el nombre en la mesura del possible gràcies a la funció de prescriptors que tenen els mateixos usuaris de les xarxes. El resultat va ser satisfactori.

Totes les publicacions, en català

Totes les publicacions fetes a través de les xarxes socials de l’Oficina de Turisme han estat fetes, des del primer dia, en català; primer, perquè tant Instagram com Facebook disposen d’un sistema automàtic de traducció de textos i perquè, segons dades de l’Oficina de Turisme, “el principal turista i visitant de Montblanc és dels Països Catalans (el Principal i el País Valencià)”.

Quim Queralt: “en més d’un 60% el turisme de Montblanc és català”

2013-2013: una dècada de comunicació a través de les xarxes socials

Des de bon començament es va veure que una bona manera d’aconseguir dinamitzar el compte d’Instagram i l’etiqueta #montblancmedieval era organitzant concursos. Al llarg d’aquests deu anys se n’han organitzat vinculats a la Setmana Medieval, el Dimecres Tapa, la Festa Major i Clickània.

Avui dia, el nombre d’usuaris que conformen la comunitat de @montblanc_medieval es situa en 31.000 (17.619 a Facebook i 13.604 a Instagram).

El nombre de seguidors de @montblanc_medieval ha superat el nombre d’habitants de la Conca de Barberà

Algunes de les publicacions dels usuaris i usuàries:

El carrer dels Jueus és un dels punts que més agrada i la foto és de  @siramilan75, la qual va ser escollida la millor del 2015

La muralla il·luminada és un dels recursos més utilitzats. La foto és del @jordigine i va ser escollida la millor de 2017

A la foto de @damillaopujol del 2019 s’hi pot apreciar l’ús de filtres, una de les característiques d’Instagram que, a poc a poc, ha anat perdent-se

Compte enrere per Terrània

A 50 dies per començar el Festival Internacional de Ceràmica de Montblanc, avui, @montblanc_medieval començarà, a les seves xarxes socials tot un seguit de publicacions amb el compte enrere.

Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí:

Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook