Les festes de Sant Maties han tingut dues protagonistes: Laia Pere i Maria Contijoch. Són les dues primeres dones en actuar amb el Ball de Bastons de Montblanc, després que la colla aprovés, a inicis del 2020, convertir-se en una colla mixta d’homes i dones.
Laia Pere, tot i que ja va actuar amb la colla per les Decennals de Valls, s’ha estrenat a Montblanc aquestes Festes de Sant Maties, convertint-se en la primera dona bastonera de la història de l’entitat a Montblanc. Amb 26 anys, ha participat activament de diverses entitats, la darrera al Ball de Gitanes i Gitanos de Montblanc, fins que fa uns mesos va decidir entrar a formar part de la colla bastonera.
La colla gran del Ball de Bastons va decidir, quan va canviar els estatuts, que qualsevol nova incorporació a la colla, fos d’un home o una dona, s’hauria de debatre a l’assemblea de l’entitat. I aquesta va aprovar la incorporació de Laia Pere. És la primera vegada, en més de 100 anys d’història de l’entitat, que una dona s’incorpora a la colla.

També la colla petita, on fins ara només hi actuaven nens, ha incorporat una nena per primera vegada, Maria Contijoch, que també ha debutat per les Festes de Sant Maties.